اخبار مهم
مالکان محترم خودروهای فرسوده:با توجه به کلاهبرداری های اینترنتی ماههای اخیر،خواهشمند است از وارد کردن اطلاعات شخصی خود در سایتهای مشابه جدا خودداری نمائید.عواقب این سوء استفاده مشمول مالک خودروی فرسوده خواهد شد.

باید درب سایپا و ایران خودرو را ببندیم

به گفته ی سردار حسینی جانشین رئیس پلیس راهور تهران­ بزرگ در هیچ کجای دنیا ماشینی وجود ندارد که به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۵ لیتر بنزین بسوزاند و اگر ما تمامی خودروهای در حال تردد را جمع آوری کنیم و به جای آن خودروهای خارجی با مصرف بنزین پایین­ تر وارد کنیم، با پولی که از این طریق صرفه جویی می شود می توان حقوق خودروسازان داخلی را پرداخت و برای کشور ارزآوری کرد.

آیا تعطیلی ایران خودرو و سایپا برای کشور به صرفه خواهد­ بود؟

طبق اطلاعاتی که در سالنامه بیمه­ مرکزی برای سال ۹۹ وجود دارد، حدود ۱۸٫۵ میلیون خودروی سواری شخصی و عمومی در کشور تردد می کنند. وزیر سمت در شهریور سال گذشته اعلام کرد: میانگین مصرف سوخت خودروهای داخلی ۸٫۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است و این میانگین مصرف طبق چیزی که شورای اروپا، خودروسازان را مکلف به انجام آن کرده است از ۳ لیتر بیشتر است. یعنی خودروهایی که در اروپا تردد می کنند باید مصرفشان کمتر از ۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر باشد. در کشور­ما روزانه ۸۵ میلیون لیتر بنزین برای مصرف خودروها استفاده می شود، که اگر خودروهای ما این استاندارد را داشتند این میزان ۳۷ درصد کاهش می یافت یعنی ۳۲ میلیون لیتر صرفه­ جویی روزانه در مصرف بنزین داشتیم.

۷۰۴ میلیارد تومان ارز­آوری خودروهای وارداتی

در حال­ حاضر نرخ هر گالن۳٫۷ لیتری بنزین در بازار جهانی نزدیک به ۳٫۵ دلار است، یعنی هر لیتر بنزین تقریباََ ۱ دلار (معادل ۲۸ هزار تومان) بفروش میرسد. این بنزین در داخل کشور ۳ هزار تومان به فروش می رسد و به دلیل غیراستاندارد بودن خودروهای داخلی روزانه ۳۲ میلیون لیتر بنزین بیشتری مصرف می ­کنیم و اگر این میزان بنزین را به کشورهای دیگر صادر کنیم روزی ۷۰۴ میلیارد تومان ارز­آوری برای کشور خواهیم داشت.

خسارت خودروهای فرسوده به سوخت کشور

طبق آخرین گزارش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، از ۱۸٫۵ میلیون خودروی که در ناوگان حمل­ و­نقل کشور در­حال تردد هستند ۳ میلیون از آنها اسقاطی و فرسوده هستند، خودروهای فرسوده ۵٫۶ لیتر بیشتر از خودروهای دیگر بنزین مصرف می کنند بنابرین خودروهای فرسوده روزانه ۹۵۰ میلیارد تومان فقط و فقط در زمینه سوخت به کشور خسارت وارد می کنند.

بررسی صورت های مالی سایپا و ایران خودرو

بررسی صورت های مالی دو خودروسازی داخلی نشان می­ دهد که هزینه­ های عمومی و اداری آنها در سال ۸٫۵ هزار میلیارد می باشد بنابرین با استانداردسازی مصرف سوخت در کمتر از ۱۰ روز می توان حقوق و دستمزد تمامی کارکنان این دو خودروسازی را بدون اینکه کاری انجام دهند، پرداخت کرد. درحال حاضر یک خودروی خارجی با استاندارد بالا و مصرف سوخت پایین حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار دلار هزینه دارد که می توان با پول صرفه جویی بنزین روزی ۱۰۰۰ خودرو با استاندارد جهانی وارد کشور کرد. طبق گزارش مرکز پژوهش های مجلس ۶۰درصد از آلودگی کلان شهر را بخاطر وجود خودروهای بی کیفیت و اسقاطی است، بنابرین اسقاط خودروهای فرسوده می تواند با کاهش آلودگی هوا در کاهش خسارت های جانی مردم نیز اثر بگذارد.